870 ord (words) publ. 2020 09 22
uppdat. 2020 09 25

Traditionellt görs målningar i olja på duk. Ett vävt tyg av linne (linneduk), kan även vara av bomull eller jute ofta preparerad genom att vara limmad och målad med en torr vit grundfärg för att den fetare oljan ska fästa och det ska vara möjligt att måla ut färgen utan att ”störas” av underlaget.
Idag säljs dukar både i andra material och med plastbaserad grund, dvs akrylfärg.
De dukar som säljs som ”canvas” bland tryckerierna idag är anpassade till digital teknik. Det innebär att bilderna inte alltid trycks utan istället skrivs ut på stora skrivare, vilket förmodligen ställer andra krav på dukens yta.
Så, vad är det för material i ”canvasen” som säljs till den grafiska industrin?

konstnärernas centralköp hittade jag lite information om olika kvaliteter på duk samt råd om vad man kan välja och förstås – försäljning.

Det är inte omöjligt att den duk som används till de stora skrivarna, inom den grafiska industrin, ja, när du köper ett tryck på ”canvas” från någon ”konst och bild”-sajt att det är tryckt på en ”konstfiberduk” helt i polyester som t.ex. ”Claessens Polyesterduk 101”. Den säljs på konstnärernas centralköp och har en fin gräng som förmodligen passar bra att göra utskrifter på. Den finns på 10 m rullar i bredderna 105-210 cm.
Det är också fullt möjligt att duken eller pappret för utskrift, ”canvasen” är gjord helt i bomull, av en blandning i poly-bomull eller bomull och sockerrörsfiber och även i andra material som det går att läsa om här på Scandraft.se.

På Scandrafts sajt finns även produkter från den anrika papperstillverkaren Hahnemühle. Som tillsammans med Saunders (görs av St Cuthberts Mill), Arches, Canson, Fabriano, är traditionella tillverkare av akvarellpapper med hög kvalitet. Det gläder mig att se att Hahnemühhle följt med in i den digitala bildproduktionen.

Inom tryckeribranschen verkar man skilja mellan polyesterduk och ”canvas” så som de gör på det här tryckeriets sajt: ”Canvas är materialet som många i dagligt tal benämner som konstnärsduk. Det kan vara gjort av bomull eller linne, eller en blandning av de två. Inte helt sällan kan det även blandas med polyester.” (På sajten visas skillnaden mellan olika kvaliteter av väv rätt bra dessutom. Ja, den har flera bra ”så fungerar det- inlägg”.)

För ”konsttryck”, ”Fine Art Print” som det kallas på engelska eller som det också kallas ”giclétryck” används duk eller papper gjorda i bomull, linne eller lump, och eller även syrafritt papper (även papper av trämassa). När det gäller beteckningen giclé får man dock vara uppmärksam.

Giclé

Läser du på ett tryck att det är ett giclétryck innebär det inte per automatik att det har så hög kvalitet. Det innebär att det hade hög kvalitet jämfört med andra tryck vid tiden det trycktes. Det var ett sätt att markera att det var en ”bättre” utskrift än en vanlig poster eller affisch vid den tiden – men tekniken att trycka, både skrivare, papper och färger har förändrats och förbättrats så att ett giclétryck för trettio år sedan inte är bättre än en ”vanlig” poster idag.
Själva innebörden i ordet gicleé har alltså inte förändrats, men väl material och tryckteknik. På grund av den förändringen så rekommenderas att istället använda terminologin Fine Art Print eller konsttryck; också på grund av termens olämpliga bibetydelse på fransk slang.
Idag kan giclétrycken tryckas på tjocka syrafria papper (av olika typ) med färgbeständiga färger.

Förnybara material?

Som jag nämnt på andra ställen här på sajten, så söker jag material som passar i ett framtida samhälle, där förnybara råvaror används. Skönt att det verkar finnas papper för konsttryck i material som bomull, träfibrer och sockerrörsfibrer, … Men det är klart, den där inkjetbestrykningen vet jag ju inte riktigt vad den består av. (Knappast naturligt gelatin eller?)

Beständighet

Det handlar inte bara om förnybara råvaror utan också om beständighet, vilket ofta efterfrågas inom konstvärlden. Så det är en lycka att de sammanfaller när det gäller materialen i canvasen eftersom canvas i bomull (och även linne) räknas till de beständiga.

Därefter återstår frågan om färgernas beständighet och hur ”inkjet”bestrykning eller annan bestrykning påverkar duk och färger på sikt. Att det återigen är naturliga pigment som är beständiga (dvs är klassade för arkivbeständighet) kanske inte är överraskande. Men de fordrar ev annan behandling för att fästa och komma fram ordentligt beroende på underlaget (canvasen, duken, pappret, väven …) de trycks. Det står en del om det på sajten tobex.se (ett tryckeri inriktat på textil men som även trycker på vepor och flaggor).

Arkivbeständighet är ett etablerat begrepp förknippat med vissa bestämda kvaliteter både när det gäller papper och färgpigmentblandningar. Konstnärsfärgerna (som oftast består av olika ”naturliga” pigment) klassas från A till C där AA är den allra mest beständiga. Det går att läsa mer om på Winsor & Newtons sajt. Ett färgföretag som också har mycket gamla anor och kända för sin höga kvalitet på färg och penslar.

De andra färgerna, som utvecklats för skrivare och den grafiska branschen känner jag inte till. Kanske finns det även bland dem mycket beständiga färger idag? Tills dess jag gör ett inlägg om det så får det lilla som står om färger här vara kvar här.

Men jag skulle gärna vilja ha duk, väv och papper med polyesterns kvalitet. Frågan är om den kan tillverkas av någon förnybar råvara? Träflis, svamp, ja, något annat.

Kvalitetsbeteckning, autenticitet

Målningars signatur, unikhet, materialens beständighet påverkar värdet.
Hur gör man idag när tryckkonsten, dvs att göra kopior, att göra förstoringar och förminskningar har utvecklats enormt?

En slags produktbeskrivning skulle nog jag vilja ha både när det gäller det jag köper och det jag säljer. Den skulle kunna se ut så här:

  • Original
    • Titel: … 
    • Målat/tecknat 
    • År:…
    • Material: t.ex. olja på duk
    • av Målare/Tecknare: …
  • Reproduktion: 
    • Analog: Analog systemkamera
    • Digital: Digital systemkamera/Scanner: färgprofil … bitdjup…
    • År och datum: … 
    • fotograf/företag:
  • Tryck:
    • Tryckfärdigt underlag: fil/plåt,
    • Utrustning för tryck: papperstyp: … färgtyp: .. trycksätt: …
    • År och datum
    • Antal tidigare tryck av samma original från samma tryckunderlag:
    • Antal: …
    • Företag: …