postissage 30 oktober 2022


Några vänner till mig undrade om de inte kunde få se bilderna jag ställde ut i Snavlunda vägkyrka i somras. Jo, gärna sade jag. Så jag började förbereda en visning hemma.

Vad skulle jag kalla den? Jo, ett postissage förstås.
Helt fel på ett sätt men trots det fullt begripligt eftersom ursprunget till ordet på öppningen av en utställning, en vernissage, har blivit så spritt och etablerat sedan det började användas för mer än hundra år sedan, att orsaken till själva ordvalet inte längre är något man tänker på – fernissat! Ordet syftar bara på att målningarna fått sitt sista avslutande lager av fernissa. Ordvalet innebär också att det då förutsattes att målningarna skulle vara gjorda i olja.
Så, <<ver-<< i vernissage betyder inte före, egentligen men tanken att det är så finns där och det kan jag utnyttja när jag byter det till <<post<< istället.
Men de sju målningar jag ställde ut är akvareller! Förutom två av dem. De är oljor och fortfarande ofernissade.

Sju, 7 målningar, det blir lite tunt tänkte jag, så vad mer skulle jag kunna ta med? Något som hör ihop med dem. Har målningarna något gemensamt? Går det att hitta ett tema i dem? Ja, de har alla vatten som motiv i någon form utom en av dem. De är dessutom målade på plats, som skisser, anteckningar. Skisser som råkat bli rätt bra, bra nog att hålla som självständiga bilder.

Vatten får bli temat, dess rörlighet, ljusets reflektioner i det, dess transparens, dess skiftande former och färger och ändå ger intryck av något helt – det fascinerar mig. Jag har många skisser av vatten. Målade ”a la prima”. Alltså i ett svep med motivet framför ögonen.
Jag har ibland använt uttrycken <<in situ<< eller <<friluftsmåleri<< för att att beskriva det – men jag har förstått att det blir missvisande. Bilderna gjorda på plats kan flyttas därifrån – det är alltså inte gjorda <<in situ<< i meningen att de ska vara kvar på den plats de gjordes. Idén och filosofierna bakom verklighet och verklighetstrogenhet som kan förknippas med <<friluftsmåleri<< hör inte heller ihop med bilderna jag gör.

Jag tänker att bilderna utställningen kompletteras med inte behöver vara så färdiga, bara visa något, lyfta fram något jag såg just då.
… och så en del målningar och krokier på människor .. egentligen är nog temat det rörliga och levande, för liksom vattnet är också människor rörliga och man kan fråga sig vad det egentligen är man ser. Det är förstås ett uttryck för mitt undersökande av hur vi skapar våra bilder av och vår förståelse av världen och oss själva. Just de där relationerna mellan att se, det sedda och ge uttryck för det, beskriver jag i ett inlägg om ”vad är en bra modell” på sajten modellteckning.se.
20 bilder och 12 krokier
18 bilder gjorda a la prima, 2 bilder studioarbeten

Något jag lärde mig var att en visning i oktober bör hållas mitt på dagen när det är ljust, klockan 16 börjar det bli mörkt ute vilket fordrar en bra ljussättning av bilderna.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: