1 734 ord (words … to be continued) Påbörjad 2017 11 25
uppdat. 2022 08 20
Jag kan ju inte säga att jag lyckats. … Om vedermödorna att få fram foton med tillräckligt god kvalitet för att ladda upp på nätet av målningar och teckningar.
Nu (i oktober 2019) har jag lagt upp fler bilder på sajten som trycker och säljer mina bilder (Fine Art America) med högre upplösning vilket betyder större storlek på trycken.
Efter flera fotosessioner från 2017 till 2019 har jag lyckats få fram foton som är skapligt skarpa, skapligt ljussatta och med så bra färgåtergivning som det går. De naturliga pigmenten i målningarna skiftar ju med ljuset och det går nog helt enkelt inte att återskapa i ett foto. Men, de visar gulstick på mobilens skärm. Om det beror på temperaturinställningen av kameran, min skärm eller tryckeriets skärm vet jag inte.
Istället för att försöka själv kan man anlita en fotograf. Här är kontaktuppgifter till först och främst den konstnär och fotograf som varit mycket hjälpsam i sina svar på mina frågor.
Konstnären, fotografen och tryckaren Ulf Stålhanes sajt och blogg. (Malmö)
Camilla Gewing-Stålhane (Malmö)
Jonas Arnesson. (Varberg)
Fler har jag inte hittat på nätet.
innehållsförteckning
- från vitt – till svart – exponeringskompensation
- ljussättning
- skärpa
- perspektivförvrängningar
- upplösning och förstoringar
- sajter med fototips
- länklista
på engelska – in English, not translated yet
Från vitt – till svart – exponeringskompensation
Att få kameran att återge det vita som vitt och det svarta som svart i målningen verkade komplett omöjligt ett tag.
När kameran ”ställer in sig för att ta ett foto av målningen, så tar den hänsyn till allt ljus i situationen, dvs ljusa respektive svarta ytor (skuggor) i rummet som omger målningen. Kameran försöker balansera både ljus och färger. Det vita i en målning är kanske inte den ljusaste punkten i rummet.
Efter lite undersökande kom jag fram till att det kallas för exponeringskompensation.
Det innebär att slutartiden förändras om man har bländarautomatiken på medan det är bländarstorleken som förändras om man har läget för slutartidsautomatik. Det görs för att kompensera 18 % gråhet.
Dessutom påverkas resultatet av hur mycket vita respektive svarta ytor som fotograferas av. Kamerans automatik försöker balansera och gråar automatiskt ner.
Jag hittade två videoar som visar det bra på:
https://youtu.be/xVAXMp1Pcr4 svenska
https://youtu.be/UrsF0Xba2KY English
Sedan hittade jag ett bra inlägg på blogger av Ulf Stålhane om att fotografera konst. (http://ulfstalhane.blogspot.com/2014/04/fotografering-av-konst-vs-scanning.html)
Dessutom mejlade jag Ulf Stålhane om frågan och han var vänlig nog att svara med bra tips så jag kunde komma vidare. Så, för att göra det enkelt för mig skulle jag förstås helt enkelt frågat om han ville åta sig att fotografera mina bilder.
Kort. Det jag gjorde för att komma runt kamerans automatiska nergråande var att montera målningen på en skiva jag spraymålat ojämnt med svart lack och sedan lagt ett vitt kors över. Då kan jag ha det vita i korset som vitreferens. Dessutom tog jag en bild av ett ”gråkort” att ha som referens när jag sedan justerar bilden i ett bildbehandlingsprogram. De finns att köpa. Jag gjorde ett eget i illustrator och skrev ut. Om det blir lika ”rätt” vet jag inte men ett gråkort är 18% grått.
Jag tog flera bilder med olika exponering (och även slutartid).
Jag valde och justerade sedan en av bilderna i ett bildbehandlingsprogram (photoshop) där jag kan både mäta och justera vitheten (och alla andra färger också) i bilden. Maxvärde på färger och ljus är 250 och det räcker att ligga runt 240 på det vita. (Det är sällan det vita är så kritvitt.) Men som U. Stålhane skriver- det gäller att ha en bra skärm (dvs med bra färgåtergivning) och lite känsla. (Vilket handlar om att ha talang samt övning och erfarenhet.)
Som jag förstår nu är det regel att sätta skärmen på 5000 Kelvin och att omgivningen är grå och neutral. (På min skärm ser det vita vitt ut först vid 6 500K)Om utrustningen för utskrifterna finns tillgänglig medan man håller på, så kan utskrifterna jämföras med originalen. Det bör också göras i rätt ljus och då används ofta en för ändamålet tillverkad påsiktslåda. Men innan man kommit så långt gäller det att ha tagit ett foto!
utrustning
På U. Stålhanes blogg/sajt kan man läsa i ett inlägg från 2014 att:
Absolut bäst resultat har jag fått med nyare högupplösta digitalkameror… Under åren har digitalkamerorna utvecklats otroligt. …Upplösning på 24 milj pixlar är tillräckligt för en A1 utskrift. Färger och dynamik är mycket bra … De flesta fotografier av målningar jag kommit i kontakt med är tagna med Hasselblad D och Canon 5d M II och två diffuserande blixtar som ljuskällor. Någon gång har även fyra blixthuvuden använts och även utan diffusion. Själv har jag även fotograferat i dagsljus och med fotolampor.
Så förmodligen är dagens kameror 2022 ändå bättre?
ljussättning
Det här är det svåra.
jämn belysning
Släpljus avslöjar penseldrag, pappret eller dukens buckligheter och eller gräng på grund av skuggorna de bildar. Om man som jag vill ha bort det och egentligen bara visa hur färgerna är lagda så gäller det att belysa pappret så att skuggorna försvinner. Det vill säga från flera håll och rakt framifrån. Jag testade att placera målningen så den skuggade sig själv – men färgerna blir inte bra och den blir lätt för mörk antagligen på grund av någon slags motljuseffekt. Så istället ut mot ljuset och jag använde vita pappskivor runt om för att reflektera in ljuset.
färgtemperatur
Färgtemperatur mäts i Kelvin. Ju högre tal desto kallare, det vill säga blåare ljus. En lägre temperatur går åt det gula och de allra lägsta är röda.
Rekommendationen för bra färgåtergivning i fotot är att mäta ljuset i rummet och sedan ställa in kameran på det. Den mulna dagen jag tog mina bilder 2019 så varierade temperaturen mellan 6500-7000 Kelvin. Följaktligen så ställde jag in kameran på det.
När jag sedan lade in bilderna i datorn för att titta på dem såg färgerna riktiga ut. Fortfarande kunde en och annan vara lite mörk, de ljusades upp något så att de vita pixlarna låg på runt 230–240. (helt kritvitt eller fullmättnad i någon av färgerna Rött, Grönt, Blått har värdet 250.)
Men, till min stora förskräckelse så såg bilderna gulaktiga ut när jag tittade på dem i mobilen. När jag sedan skickade bilderna till tryck så blev de också gula.
Det förstår jag inte än. Kanske är det för att datorskärmen som används av tryckfirman är lägre ställd än de 6500 K som bilderna är tagna i.
Här är några länkar jag håller på att läsa för att försöka förstå vad det beror på. Dekalbolagets sajt och rekommenderade länkar från den om t.ex. soft proofing på sajten ”The luminous landscape”, om färgprofiler på Crimson och felboken
Liksom Sfoto ”Du behöver också översätta skärmens färg från Kelvingrader till xyY. Tur nog finns det en webbsida som låter dig göra sådana konverteringar. brucelinblom.com”
ljuskällans färgspektra
Färgerna vi ser är de våglängder av ljus som målningen reflekterar. Det vill säga att en röd yta reflekterar röda våglängder, en blå reflekterar det blå o.s.v.
En röd och blå färg på en målning kommer alltså inte att se röd och blå ut om lampan (ljuskällan) inte lyser med några röda eller blå våglängder. Om du någon gång har åkt bil på en väg med gul vägbelysning (högtrycksnatrium, Ra 20-25, färgtemperatur ca 2000 Kelvin) så kanske du lagt märke till att allt ser liksom orange, gult och brunt ut? Det beror på att det är de enda typerna av våglängder som den ljuskällan sänder ut.
ljuskällans stadighet
Även om naturligt ljus har det rikaste ljuset när det gäller färgspektra så kan det skifta sekund från sekund. Vilket betyder att kameran hela tiden behöver ställas om. Solen flyttar sig över himlen, ett moln eller en sky drar förbi. Annan exponeringstid, slutarhastighet, färgtemperatur.
Även om fotograferingen görs när det är mulet så kan det mulna på eller lätta. Något vi med vårt anpassningsbara seende inte märker, men i bilderna märks det. Annan exponeringstid, slutarhastighet, färgtemperatur.
skärpa
Då målningar sällan är helt platta är det bra om man kan ha lite längre slutartid vilket innebär mindre slutare för att få skärpa i bilden.
Så montera kameran på ett stativ. Använd en fjärrkontroll för utlösaren.
perspektivförvrängningar
När man tar foto på små bilder likväl som stora bilder så får man passa upp på det här och välja rätt objektiv till kameran. Bilden kan annars bli krökt. Med lite hjälp fick jag rätt objektiv är allt jag kan skriva just nu.
upplösning och förstoringar
Det finns förhållanden mellan upplösning och vilken storlek en bild klarar av att förstoras till. Det ska jag lägga till här:
…..
En bild är förstås dessutom målad i en viss storlek och när den förändras så kan konstnärens intention med hur bilden ska uppfattas gå förlorad. Men, när det gäller mina bilder som är målade på plats (in situ) så är valet av storlek mer bestämt av möjligheterna att ta med sig och kunna hantera materialet (färger, papper och duk,) än motiv och konstnärlig intention. Tänk bara på vad temperatur, vind och ljusförhållanden kan innebära.
Bilderna som visar dagrar över fjällandskapet runt Sälen med vy från restaurant ”Snögubben” är oljemålningar som är ca 20 x 20 cm, så en uppförstoring innebär att penseldragen blir tydliga, vilket jag tycker är intressant och vackert. sDet var friska höstdagar med vind och hela tiden skiftande ljusförhållanden.)
Akvarellerna – tål att förstoras riktigt mycket, då det där är färgpigmentens uppförande som kommer att framträda – vilket också är mycket vackert och intressant. (De är målade i ganska låg temperatur och relativt hög luftfuktighet vilket påverkar både papper och torktid.)
Akvarellerna är lite större än oljemålningarna.
sajter med fototips
ad.art – har mycket informativa och lättillgängliga texter om papper, färgrymd, bläck, kvalitet … allt det som gör ett konsttryck även vad man ska tänka på när man själv fotograferar.
Ulf Stålhane, sajt och blogg.(Malmö)
pixelengine.se: kurs i fotografering, på fotosidan
länklista
Konstnären, fotografen och tryckaren Ulf Stålhanes sajt och blogg. (Malmö)
fotografera eller scanna: ett inlägg från 2014
Camilla Gewing-Stålhane (Malmö)
Jonas Arnesson. (Varberg)
Dekalbolagets sajt och rekommenderade länkar från den om t.ex. soft proofing på sajten ”The luminous landscape”, om färgprofiler på Crimson och felboken
Liksom Sfoto ”Du behöver också översätta skärmens färg från Kelvingrader till xyY. Tur nog finns det en webbsida som låter dig göra sådana konverteringar. brucelinblom.com”
ad.art – har mycket informativa och lättillgängliga texter om papper, färgrymd, bläck, kvalitet … allt det som gör ett konsttryck även vad man ska tänka på när man själv fotograferar.
pixelengine.se: kurs i fotografering, på fotosidan

This text has not been written yet.
I will keep some of the parts of this old text below, though.
2019 Oktober. Now I have uploaded more paintings and with higher resolution, which means, larger prints are now available.
After several foto sessions starting 2017, I finally in 2019 succeeded to take photos sharp enough, with good enough setting of the light and as good color representation as possible for me to achieve. The natural pigments of the paintings shifts with the light so probably, it is simply not possible to mimic in a photo.
The oil paintings showing shifting day lights over the mountain ridges around ”Sälen” (a village and popular ski resort in Sweden) viewed from the restaurant ”Snögubben” have an original size of about 20×20 cm (8 x8 inch). Then when seriously enlarged, a print of it will show the strokes from the brush very clearly.
The aquarelles (=water color) from Sälen (viewed from the same spot) and other water color paintings as well are larger, still they can take an enlargement even better than the oil paintings very well since the behavior of the pigments then will stand out, and that can be both interesting and beautiful.
Fine Art America has two web addresses, Fineartamerica.com and pixels.com, hence the domain in my link above. Fine Art America is a website where artists and picturemakers can show their arts and crafts for a worldwide audience and market.
When a painting, picture or picture on a product is ordered, they organize and purchase the services necessary to print and deliver them.
When a purchase is made, Fine Art America takes care of everything: printing, framing, matting, packaging, shipping and payment. (In order to keep the prices reasonable I take about 1-5% of the total price.)
There is a good story about how we got access to the Restaurant”Snögubben” (=Snowman). I will tell you …